jOm kiTa tEngOk iKLan Ni!!

Saturday, November 20, 2010

Puding for everyone... ;-)


 Aku tak tau la nama menu ni apa sebenarnya.. Ada kata cocktail, puding buah la, puding kuah la.. Xpela.. janji fevretku... Cuma tak boleh makan selalu la.. Mau kena kencing manis nanti..haha

Actually lama dah aku beli Tepung Custard ngn susu cair ni.. Lama dah nak buat.. Tapi xsempat2.. So, sempena minggu terakhir aku kat sini, aku pun buatla puding kuah ni.. Padahal bukan pandai sangat buat pun.. Nak belanja lain tak mampu.. Hehehe...
Thanks to Mak Yos atas menu yang diperturunkan pada aku..hehehe

Mari kita layan Resepi Puding ni.. 
*Tapi bab sukatan aku xmahir la ye..hahaha..


 1. BAHAN UNTUK PUDING
  •  Tepung Bird Custard
Actually guna tepung jagung pon boleh.. Pastu kena letak pewarna.. tepung Bird Custard ni mahal.. Tak berbaloi.. Huhu... Tepung ni mahal sebab dia dah de pwangi n kaler kuning tu...

  • Gula
Tak payah banyak pon takpe.. Sebab yang penting kuah dia. Hehehe

Cara2 dia:
Mengikut kata makcik aku, anggaran dia kalau satu tepung = 7 air..
Aku guna mangkuk, tepung satu mangkuk = air 7 mangkuk..
Campurkan air tu.. Pastu masak sampai tanak..
Mula2 nampak macam cair.. Lama2 dia akan jadi likat & pekat..

pastu bila da betul2 masak, tuang dalam bekas bersesuaian..
Kalau nk cedok pakai sudu je time makan, air kene lebih..
Kalau nk keras, air kurangkan.. Then potong2 ikut suka..
Hehe..


2. BAHAN UNTUK KUAH

  • Susu Cair (xkira la apa jenama)
Aku pilih ni sebab paling murah..hehe


  • Gula
Letak ikut suka.. Kalau yang suka manis leh letak lebihla...

  • Telur

 Cara2 Buat:
Kisar telur, susu cair & tepung jagung.. Ni bagi benda ni sbeati la.. Jadi masa masak nanti tak berketul2..
Pastu masukkan dalam periuk, & tambahkan air.. Itu pun ikut suka.. Kalau nk banyak tambahla banyak..Heheh.. Asyik ikut suka je kan..


 3. BAHAN UNTUK HIASAN
Leh ikut suka jugak nak letak buah ape.. Ikut kemampuan.. hehe

 Anggur


 Epal

 Pear

 
Nata de Coco
Bila da siap sume masukkan dalam mangkuk
Potong2 ikut suka

 
masukkan buah2 hiasan tadi

 tuang kuah...


 Tarraaaa.. Da siap..

 da macam nak meniaga dah aku ni..hahaha

SELAMAT MENCUBA!!!

3 comments:

Anonymous said...

taw xpe..wat utk ko mkn sorang da la..ke mmg ko nk mkn sorg byk tu?la la la..~

Ajie Mohd Tahir said...

boleh buat niage tuh!siap ade bekas lagi.XD

i.S.m.A~n.A.d.i.A said...

sape pulak anonymus nih??? Aku da kate kt ats tu, wt bnda ni smpena nk bnti kje.. Nk bg opismate mkn le..huhu..
Jiah-bkas tu recycle je.. Bguna gak.haha.. Ade bakat x??